Hvordan får du en markedsføringsstrategi, der passer til din virksomhed ?

For at få etableret den rette markedsføringsstrategi skal du først kigge på din virksomheds forretningsstrategi:

Er din forretning defineret med klare mål og en vision?
Hvilke værdier og historier ønsker du at fortælle omverdenen om?

Forretnings- og markedsføringsstrategien går nemlig hånd i hånd, og den rette markedsføringsstrategi for din virksomhed skal derfor baseres på dine mål, vækstmål, ressourcer, kunder og USP’er (Unique Selling Propositions).

Da bæredygtig omstilling er en proces, som er forankret i virksomhedsstrategien, er det også her, at virksomhedens “purpose” skal indarbejdes, så den går hele vejen fra ledelsen/strategien til alle medarbejdere, leverandører, investorer, kunder og potentielle kunder via intern og ekstern kommunikation.

Selv store virksomheder med en markedsføringsafdeling bør tjekke, at markedsføringsstrategien hænger sammen med forretningsstrategien og bæredygtigheden, for at være sikre på, at bæredygtigheden og visionerne er forankret i markedsføringsstrategien.

På denne måde får virksomheder større udbytte af deres markedsføringsinvestering.

SMART markedsføringsstrategi
Hos Bæredygtig Markedsføring bygger vi din markedsføringsstrategi på SMART-konceptet, hvor du får specifikke, målbare, opnåelige, realistiske og tidsbestemte mål.

Få styr på dine markedsføringskanaler

Når du har udarbejdet en fornuftig markedsføringsstrategi og forstået dine kunder, får du også styr på, hvilke markedsføringskanaler der er de bedste for netop din virksomhed.

Markedsfør dig, så du rammer netop din målgruppe med dit bæredygtige budskab.

Alle mennesker er forskellige, og det er dine kunder også. Det er derfor vigtigt at markedsføre sig på den måde, der rammer kunden bedst og skaber kundeloyalitet – også selvom det ikke altid er den markedsføring, som markedsføringsafdelingen eller ledelsen personligt foretrækker.

Er det udelukkende online markedsføring?
Eller også fysisk markedsføring?
Eller omnichannel markedsføring?

Alle disse spørgsmål får du svar på, når du har lagt markedsføringsstrategien og har defineret din kunde.

De mange digitale markedsføringsmuligheder kan være svære at navigere i for mange virksomheder, og derfor er der mange fejlagtige antagelser om valg af markedsføringskanaler.

Nogle tror, at alle virksomheder bør have en Facebookside, eller at de skal bruge Google Ads eller investere i SEO.

Der er også dem, der tror, at nogle markedsføringskanaler er bedre at bruge til bæredygtig markedsføring og kommunikation end andre.

Imidlertid er dette ikke altid korrekt.

Alle markedsføringskanaler kan bruges til at markedsføre bæredygtighed. Men der er forskel på måden og strategien fra kanal til kanal.

Det er derfor vigtigt, at du kender dine kunder og har den rette strategi på plads, så du ved, hvor du skal markedsføre din virksomhed over for kunderne, og hvordan budskabet og historien skal fortælles.

På denne måde kan din virksomhed ramme plet og undgå at spilde tid og penge på forkerte markedsføringsinvesteringer.